Care

Takknemlig for verdens beste mamma i 22 år

Kreftforeningens Rosa Sløyfe-aksjon er min hjertesak.

Vanskelige opplevelser kan snus positivt til sunnere mindset og et rikere liv. 

La meg starte med å dele min historie.

En kald vinterdag i januar 1990 ringte de meg fra sykehuset i min hjemby. Min kjære mamma hadde bedt om å få komme hjem. Hun hadde et ønske om å dø hjemme. Jeg forstod hun var på vei inn i sin siste livsfase. Jeg reiste hjem med første fly. Mindre enn 2 uker senere var hun borte, 47 år gammel. En smertefull og uvirkelig opplevelse. Jeg visste ikke annet enn å være sterk og gå videre med livet mitt. Jeg fikk drømmejobben og startet min karriere med et ekte engasjement. Med en god dose viljestyrke og målrettethet, tok jeg steg for steg i en vanskelig situasjon. Jeg gråt mer på 12 måneder, enn på mine første 22 år. Følelser presset seg frem, men fikk aldri tatt overhånd på en destruktiv måte.

Jeg bryr meg fordi jeg har kjent på smerten av å rammes av død i nær familie. En smertefull opplevelse og erfaring som har påvirket meg og livet mitt. Savnet og lengselen etter en mors ubetingede kjærlighet kan vanskelig erstattes. Jeg har valgt å ta med meg de gode minnene og fokusere på hva erfaringen har tilført meg av verdi i det livet jeg skulle fortsette å leve. Det føles meningsfullt å bidra til kreftforeningens forskning og arbeid. I solidaritet med kvinner rammet av brystkreft, og for å bidra til at flest mulig kan beholde sin mamma så lenge som mulig.

3o år senere, er jeg takknemlig for at jeg hadde verdens beste mor i 22 år. Et så nært dødsfall som ung voksen, ga meg tidlig flere perspektiver på livet. Jeg forstod at TID er begrenset, og ble mer bevisst min tidsbruk – på hva og med hvem jeg bruker min tid.

I en siste fase delte min mamma tanker om å følge hjerte. Budskapet kom tilbake til meg som en oppfordring på et tidspunkt i karrieren hvor jeg hadde behov for å reetablere min kontakt med mitt hjerte. Etter en periode over flere år med kontinuerlig endring og ekstrem arbeidsbelastning var jeg sliten og hadde behov for restitusjon. Jeg hadde behov for å væreføle og oppleve å leve mer med mer mening og glede. Ha mer tid til andre prosjekter og aktiviteter som var morsomt, viktig og nyttig for meg. 

15 år etter mammas død tok jeg nye veivalg – et tydeligere verdivalg. Jeg utforsket flere sider av meg selv og det åpnet seg andre muligheter til å ta ut en større del av mitt potensiale som ga mening og entusiasme for en ny fase av min karriere. Jeg har tatt andre reiser og levd ut flere drømmer.

Bilde fra Kreftforeningen

Dette er en del av min historie og motivasjon for å støtte Kreftforeningen og den internasjonale Rosa Sløyfe-aksjonen i oktober hvert år.

Foredrag for ledere

I ett av mine foredrag for ledere deler jeg hvordan denne opplevelsen har påvirket meg og min karriere. Jeg holder gjerne dette foredraget for ledere på din arbeidsplass eller i en forening/ nettverk med ledere du er medlem i/ del av. Foredraget gir økt bevissthet og perspektiver på lederskap, bruk av tid og refleksjon rundt hvilket liv du ønsker å leve. Du kan kontakte meg HER.

Mange opplever en hverdag mer eller mindre på autopilot, og ønsker seg mer glede i livet sitt. Hjertet sitter på mye informasjon. Det gir viktige signaler for hvor din lidenskap og dine potensialer ligger. Hjertet har tilgang til mye informasjon som også påvirker din fysiske kropp. Å tolke og forstå følelser og kroppslige signaler blir viktig for å utvikle en bærekraftig karriere og skape et best mulig liv. 

Tilstrekkelig hjerte-kompetanse og – kapasitet hos mennesker, kanskje spesielt hos ledere i næringslivet, blir viktig. Det er nyttig for en selv, for å fremme samarbeid og for samfunnet som helhet.

Mange har god trening i å bruke hodet. Å følge hjerte er ikke alltid like enkelt. Det skal gjøres med klokskap, i en sunn balanse mellom hodet og hjerte. Å sikre en slik balanse er en del av en bærekraftig løsning for en ny tidsepoke, slik jeg ser det i dag. Det krever bevisst selvledelse. Kunne lede seg selv for å lede andre.

Change Enthusiasm gir hvert år 10 % av sin omsetning

Change Enthusiasm gir hvert år 10 % av sin omsetning til samfunnsnyttige formål. En andel av dette går i oktober hvert år til Rosa Sløyfe-aksjonen. Vi ønsker å utgjøre en forskjell for mange kvinner i årene som kommer, og bidra til at flere barn og unge voksne beholder sin mamma så lenge som mulig.

Bli med å støtte Kreftforeningens Rosa Sløyfe-aksjon du også – gi gjerne en donasjon HER.